Hollandse sjees

Objectcategorie 1rijtuigen
Objectnaamsjees
TitelHollandse sjees

OpbouwGetrokken, tweewielig (14 spaken, 7 velgen) geveerd voertuig. Een onderstel met asdam met tegen de onderkant een ijzeren as. Vering bestaande uit opschroefbare draagriemen aan 2 paar riemsteunen op de berriebomen (achter: 2 houten riemsteunen; voor: ijzeren riemsteunen). Dissel met evenaar en 2 trekknuppels. 1 voetplank.
Kuip met krompanelen, leren spatscherm aan rechterzijde, 1 zitbank en bergruimte.
Rondom snijwerk van ranken. Kuip met schildering.
De kleurstelling van dit voertuig is zwart met gele biezen en witte wielen. De zitbank heeft een groene stoffering.
BeschrijvingEen sjees is een door paarden getrokken tweewielig rijtuig, geschikt voor het transport van twee personen. In de achttiende eeuw verscheen dit voertuig als een luxueus rijtuig met een in riemen opgehangen kuip met rechte panelen. Rond 1750 ontstond vermoedelijk de Hollandse sjees als een fantasierijk voertuig met krompanelen, gesculpteerde ornamenten en beschilderde panelen waarop landschappen, genrethema’s, bloemen en dieren afgebeeld werden. Deze vormgeving leunde sterk aan bij de toenmalige heerste stijlperiode: de rococo.
Bij de Hollandse sjees nam de passagier plaats aan de rechterzijde van het voertuig, waar een gebogen houten plaat of een stuk leer de kuip kon afsluiten en zo de kledij van de inzittende tegen opspattend vuil beschermde. Na het midden van de negentiende eeuw werd de sjees vervangen door de cabriolet of de zogenaamde kapsjees, waar men ook bij slecht weer gebruik van kon maken.
Deze Hollandse sjees is afkomstig uit het koetshuis van het hotel d'Hane-Steenhuyse, dat in de tweede helft van de achttiende eeuw werd gebouwd door graaf Emmanuel-Ignace d'Hane en zijn zoon.