Vierwielige kipkar met snak

Objectcategorie 1karren
Objectnaamkipkar
TitelVierwielige kipkar met snak

OpbouwGetrokken, vierwielig (vooraan: 8 spaken, 4 velgen; achteraan: 12 spaken, 6 velgen) ongeveerd voertuig. Een onderstel met een asdam en een ingelaten ijzeren as. 1 rem. Berriestel (2 berriebomen, 5 scheien) scharnierend verbonden met snak (2 steunwielen). Een bak met 2 vaste gesloten zijleren (4 rongen met bouten), 2 opzetborden en een afneembaar voor- en achterbord. De kleurstelling van deze kar is grijsblauw.
BeschrijvingEen kipkar, stortkar of wipkar is doorgaans een twee- of driewielige kipbare kar, waarbij de beerkar, de aardkar en de driewielskar de meest voorkomende types zijn. Deze vierwielige kipkar met snak vertoont constructief grote overeenkomsten met de driewielskar en is afkomstig uit Everbeek.