Brouwerswagen

Spoorbreedte140 cm

Veringja
Remja
BeschrijvingEen brouwers- of bierwagen is een door paarden getrokken vierwielige vrachtwagen voor het vervoer van biervaten of kratten. Tot halverwege de twintigste eeuw leverde de brouwerijen bier voornamelijk in houten vaten. Het transport gebeurde doorgaans op platte open wagens, waarop de vaten gestapeld konden worden. Voor kleiner transport kon een brouwerkar gebruikt worden. Vanaf het begin van de twintigste eeuw werd er eveneens een brouwerswagen naar het model ‘door paarden ingespannen bestelwagen of -bus’ gebruikt voor het transport van kratten met flesjes bier en andere dranken. Een imperiaal op het dak van de wagen zorgde vaak voor extra laadcapaciteit van kratten.
Deze brouwerswagen volgens het model ‘bestelwagen’ behoorde toe aan Jules D’Hoedt. Hij was actief in de regio Brugge waar hij de eigenaar was van brouwerij D'Hoedt-Cauwe in de Gaston Roelandtsstraat, van de brouwerij 'De Zwaan' op het Simon Stevinplein en van de mouterij D'Hoedt in de Boninvest.