Steekkar Belgische spoorwegen

Objectcategorie 1karren
Objectnaamsteekkar
TitelSteekkar Belgische spoorwegen

OpbouwMet de hand geduwd, tweewielig ongeveerd voertuig. IJzeren wielen met ijzeren as en spilklossen. Berriestel (2 berriebomen, 3 scheien) met een ijzeren steekbeugel (open U-vorm) en doorlopend tot handbomen. 2 ijzeren steunen. De kleurstelling van dit voertuig is groen met een geel opschrift.
BeschrijvingDe steekkar, ook wel steek- of zakkenkruiwagen, is een type kruiwagen die nagenoeg verticaal op twee kleine ijzeren wielen staat. Het voertuig heeft een open laadvlak en ijzeren steekbeugel. Deze steekbeugel wordt onder de zak of doos geduwd, waarna de lading op het steunvlak wordt gekanteld en getransporteerd kan worden zonder de last te dragen. Dit type voertuig werd in verschillende disciplines ingezet voor het lichten en transporten van zware vrachten, zoals het laden en lossen in de haven of het verzetten van zakken meel in maalderijen (molenaarskruiwagen).
Deze steekkar werd gebruikt door de Belgische Spoorwegen.