Kipbare platte wagen

ObjectnummerV2011-0002

Objectnaamplatte wagen
TitelKipbare platte wagen

BeschrijvingDeze kipbare platte wagen met luchtbanden gelijkt sterk op een trein en vormt een combinatie van enerzijds een bakkar of buitenslaander en anderzijds een voorloper. De voorloper met draaistel, twee wielen en een vast laadvlak is, draaiend rond een spil, aan de binnenzijde van de berriebomen van de bak gemonteerd. De ‘voorkar’ kan niet uitgetuigd worden.
Typologisch kan deze wagen met lage platte bak op luchtbanden teruggeleid worden naar het midden van de twintigste eeuw. Rond 1930 werden de eerste karren van luchtbanden voorzien. Gunstige economische omstandigheden, een grotere koopkracht en een grote hoeveelheid aan tweedehands legermateriaal bepaalden dat voertuigen met luchtbanden na de Tweede Wereldoorlog algemeen in gebruik geraakten. De mogelijkheid werd nu geboden de bodem van de bak tot boven de wielen te verbreden. Het laadvlak werd groter, waardoor de lading niet zo hoog gestapeld diende te worden en de hoogte van de zijleesten en het voor- en achterbord tot ongeveer dertig centimeter teruggebracht kon worden. De platte wagen of -kar met een lage en brede karbakvorm was geboren.