IJswagen De Keuninck

Objectcategorie 1wagens
Objectnaamijswagen
TitelIJswagen De Keuninck

OpbouwGetrokken, vierwielig (vooraan: ijzeren wiel, rubberen band; achteraan: 12 spaken, 6 velgen) geveerd voertuig. Voor- en achterstel met ijzeren as, voorstel met een driekwart raamveer (veerhanden, veerstroppen, kruisbeugels), achterstel met 2 enkele bladveren (veerhanden, veerstroppen).
Draaipunt in het voorstel (onder: tangarmen, tangschoren, draairing; boven: draairing aan 2 steunbalken), voorwielen draaien geheel onder de bak door. Tangarmen met voorbalk (ogen voor het lamoen) en 2 treden.
Bovenbouw met overdekte bak. Bak met 2 vaste gesloten zijleren (rongen met pen- en gatverbinding, 7 rongen, metalen leuning), vast gesloten voor- en achterbord. Dak op 4 stijlen.
De kleurstelling van deze wagen is wit met blauwe biezen.
BeschrijvingDe ijswagen of ijskar is een groot tot middelgroot getrokken, twee- of vierwielig voertuig dat voorkomt in diverse vormen, maar steeds specifiek ontworpen is om roomijs te vervoeren voor verkoop op straat.
Deze ijswagen is afkomstig uit Hamme en is een eigen creatie van de toenmalige eigenaar M. De Keuninck. Vermoedelijk heeft De Keuninck over een periode van vijftig jaar met meerdere varianten van dit model rondgereden.