Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

IJskar van Belfi

IJskar van Belfi, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV2007-0160
BouwperiodeOnbekend
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentHandelsvoertuigen
Hoofdgroep3-wielige voertuigen
Subgroepbakfiets
TypologieIJskar van Belfi

Beschrijving

OpbouwMet de voet aangedreven, driewielig geveerd voertuig. Voorstel met 2 fietswielen met spatborden, 1 ijzeren as en 2 enkele bladveren (veerhanden, veerstroppen) scharnierend verbonden met ijzeren frame. Houten gesloten bak met afneembaar bovenblad en 2 afneembare deksels. Stuur en kleine kist met opklapbaar deksel aan achterzijde van de bak. IJzeren frame met instap, 1 fietswiel met spatbord en reflector, rem, ketting, 2 trappers en een zadel.

Een bakfiets is een driewielige bestel- en vrachtfiets met laadbak, al dan niet voorzien van een motor. In de jaren tachtig van de negentiende eeuw werden de eerste driewielers ontwikkeld met speciale voorzieningen voor bagagevervoer en het bezorgen van boodschappen. De zogenaamde ‘carrier’ of ‘transportdriewieler’ werd vanaf 1899 lichter van constructie en eenvoudiger bestuurbaar. Vanaf de eeuwwisseling raakte het voertuig in zwang onder de naam ‘bakfiets.
De eerste eigenaar van deze bakfiets of ijskar was Giacomo Belfi, bijgenaamd Jacob, die vanaf 1920 met het deuntje van ‘Vader Jacob’ door de Leidse straten fietste om schepijs te verkopen. Zijn zoon Virgilio nam begin jaren zeventig de rol als ijscoman over en nam de bakfiets mee naar zijn uitvalsbasis in Roosendaal.

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen