Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Stootkar bouwbedrijf

Stootkar bouwbedrijf, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV2019-0050
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentHandelsvoertuigen
Hoofdgroep2-wielige voertuigen
Subgroepstootkar
TypologieStootkar bouwbedrijf

Beschrijving

OpbouwMet de hand geduwd, tweewielig (14 spaken, 7 velgen) geveerd voertuig. Een onderstel met een ijzeren as (bochtas) en 2 enkele bladveren (veerstroppen, veerhanden). Berriestel (2 berriebomen, 6 scheien) zonder handbomen. Een laadvlak met 2 afneembare, halfopen zijleren (3 rongen in rongbeugels, 2 planken en 1 bovenboom). De kleurstelling van deze kar is blauw met rode wielen.

Een handkar is een met de hand voortbewogen, doorgaans lichtgewicht, tweewielig gebruiksvoertuig. Men onderscheid twee hoofdtypes: de stootkar en de trekkar.
Dit type handkar wordt een stootkar genoemd en wordt hoofdzakelijk voortbewogen door met de hand het voertuig te duwen, al dan niet met de hulp van een trekhond. Kenmerkend voor de stootkar zijn twee doorlopende berriebomen of handbomen. De opbouw kon sterk verschillen en was meestal aangepast aan de noden van de gebruiker. De stootkar werd veel gebruikt door kleine zelfstandige ambachtslui, zoals de timmerman, metselaar, schilder of loodgieter die er hun materiaal mee vervoerden. Daarnaast werd deze handkar voor allerhande klein transport gebruikt.
Kort na 1950 won de tweewielige trekkar met een stalen frame op luchtbanden aan populariteit. De handkarren met houten wielen bleven wel in gebruik, soms zelfs tot in de jaren tachtig van de twintigste eeuw.
Deze stootkar werd vermoedelijk gebruikt voor allerhand licht transport binnen de bouwsector.

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen