Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Aanhanger Belgische spoorwegen

Aanhanger Belgische spoorwegen, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV 2000-0081
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentHandelsvoertuigen
Hoofdgroep4-wielige voertuigen
Subgroepaanhanger
TypologieAanhanger Belgische spoorwegen

Beschrijving

OpbouwGetrokken of met de hand geduwd, vierwielig (ijzeren wielen met rubberen band) ongeveerd voertuig. Een onderstel met een dubbel zwenkwiel aan de voorzijde en ijzeren as met schoren aan de achterzijde. Scharnierende ijzeren dissel met handgrepen, handboom (duwbeugel) op voorbord, trekhaak aan achterzijde. Berriestel (2 ijzeren berriebomen, ijzeren raamwerk) vast verbonden met halfopen voor- en achterbord. Laadvlak met opstaande rand. De kleurstelling van deze wagen is geel met zwarte wielen.

Een handkar is een met de hand voortbewogen, doorgaans lichtgewicht, tweewielig gebruiksvoertuig. Men onderscheid twee hoofdtypes: de stootkar en de trekkar.
Dit type handkar wordt een stootkar genoemd en wordt hoofdzakelijk voortbewogen door met de hand het voertuig te duwen, al dan niet met de hulp van een trekhond. Kenmerkend voor de stootkar zijn twee doorlopende berriebomen of handbomen. De opbouw kon sterk verschillen en was meestal aangepast aan de noden van de gebruiker. De stootkar werd veel gebruikt door kleine zelfstandige ambachtslui, zoals de timmerman, metselaar, schilder of loodgieter die er hun materiaal mee vervoerden. Daarnaast werd deze handkar voor allerhande klein transport gebruikt.
Kort na 1950 won de tweewielige trekkar met een stalen frame op luchtbanden aan populariteit. De handkarren met houten wielen bleven wel in gebruik, soms zelfs tot in de jaren tachtig van de twintigste eeuw.
Deze stootkar was eigendom van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Het logo, een hoofdletter B in een liggende ellips, kwam er na een wedstrijd in 1934. Een ontwerper op de tekenafdeling van de NMBS stelde een B voor met daarrond twee concentrische cirkels. Architect Henry Van de Velde, artistiek adviseur van de NMBS en voorzitter van de wedstrijdjury, verving de cirkels door een ovaal.

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen