Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Lijkbrancard

Lijkbrancard, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV 1992-0012
BouwperiodeOnbekend
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentHandelsvoertuigen
Hoofdgroep2-wielige voertuigen
TypologieLijkbrancard

Het betreft een 2-wiel handwagentje zonder berries om brancard op te plaatsen en alzo de gekwetsten of zieken te kunnen vervoeren.
Het handwagentje bestaat uit een raamwerk, opgebouwd uit berriebomen en metalen verbindingsregels.
Vooraan onder de laadvloer werd aan de binnenzijden van de draagbomen een H- vormige steun aangebracht.Wanneer de kar niet dient gesteund te worden, kan de steun onderaan de kar, aan een haak worden opgehangen. Op het onderstel werd een brancard geplaatst.
De kar heeft twee wielen en is enkel geveerd. De veren werden bevestigd onder de langbomen met veerhanden en boven de dubbele as met veerstroppen. De wielen hebben een diameter van 92 centimeter, ze zijn voorzien van vetassen met borgpen, in een cilindrische muilband met rechthoekig uitgekapte opening. De wielen hebben 6 velgen en 12 spaken. En hebben een zichtbare kromte.

Materialen en afwerking.
De houten onderdelen van het onderstel hebben een zwarte kleur. De wielen zijn bruin. De metalen onderdelen hebben een zwarte kleur. De draagbomen van de brancard hebben een zwarte kleur. De vier uiteinden van de draagbomen, de plaatsen waar de brancard wordt opgetild, hebben een bruine kleur. De hoepels voor de doek zijn eveneens bruin, de doek zelf is beige.

Gebruik.
Handwagen zonder berries om een brancard op te plaatsen en alzo de gekwetsten of zieken te kunnen vervoeren. Werd ook tijdens de oorlog gebruikt om gekwetsten en gewonden te kunnen vervoeren.

De euforie van de bevrijdingsdagen is amper geluwd. Rode Kruisarmbanden en kazuifels zijn pas weggeborgen of daar steekt opnieuw de oorlogsdraak zijn kop op. Een nieuw onbekend wapen zaait dood en vernieling. We noteren 14 oktober 1944, de eerste bominslag in de Schildersstraat in Antwerpen, in volle stad. Het is de inzet van een lange bange periode waarin V1- en V2- bommen dood en verwoesting zaaien over Antwerpen en omgeving.
Voor het( vervoer van gewonden werd de oude 'wieg' door de scouts uit de mottenballen gehaald. De 'wieg' was het transportmiddel daterend van voor de oorlog van 1914 en werd gebruikt om overledenen naar het dodenhuisje, of zieken naar het gasthuis te vervoeren.V-1, de vliegende bom is zoiets als een onvolwassen vliegtuig zonder schroeven, dat angstaanjagend, brommend en met een vuurspuwend staartstuk de lucht doorklieft. Haar snelheid is rond de 600 kilometer per uur. De vlucht is te volgen met het blote oog en als men er op bedacht is, is de plaats van neerstorten te voorzien.
Afweergeschut, opgesteld op de schietvelden ergens achter Maria-ter-Heide, richting Kalmthout-Essen, schiet er menige neer.
V-2, een raket daarentegen suist door de lucht sneller dan het geluid. Ze is niet waarneembaar met het vlote oog en dus zeer verraderlijk. Als men een knal hoort, is het onheil al geschied.
Haar vernietigingskracht is vele malen groter dan deze van de V-1

Afmetingen.
Bruto- maten: L X B X H: 257cm X 112cm X 170cm
Spoorbreedte: 90cm
Breedte wielband: 3,5cm
Diameter: 92cm

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen