Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Demi Tonneau

Demi Tonneau, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV 1969-1938
Bouwperiode1920
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentRijtuigen
Hoofdgroep2-wielige voertuigen
TypologieDemi Tonneau

De Demi Tonneau werd op elliptische veren gebouwd. De veren werden op de krukas geplaatst, de bak hangt 'in de as'.
De veren werden bevestigd onder de bomen met veerhanden en boven de krukas met veerstroppen (hiervoor worden in de pad van de as vier gaten geboord. De kop of moer van de veerbout wordt in de as ingelaten. Tussen veer en as wordt een veerklos van het hardste essenhout vastgeklemd). De wielen hebben een diameter van 129 centimeter, ze zijn voorzien van patentassen, in een cilindrische muilband, zonder opening. De wielen hebben 7 velgen en 14 spaken. Ze hebben een zichtbare kromte en staan geschrankt op de naaf.
De Demi Tonneau heeft een verstelbare voorzitting, die men kan aanpassen aan het aantal personen. Men kan zodoende de, overigens benauwde, zitplaatsen achterin benutten. Deze achterplaatsen zijn bereikbaar via een achterportier.
Vooraan de bak werd de Tonneau voorzien van bevestigingspunten voor lampen.

Materialen en afwerking.
De houten onderdelen hebben een zwarte afwerkingslaag. Op de velgen en spaken werden rode biezen aangebracht. De metalen onderdelen hebben geen zichtbare afwerkingslaag. De zittingen in het interieur werden bekleed met zwart leder.

Gebruik.
Luxe rijtuig, gebruikt voor uitstapjes.
In deze kar stapt men aan de voorkant in. De koetsier zit, anders dan bij de tonneau, weer recht achter het paard. Bij de tonneau staan de bankjes namelijk in de lengterichting, zoals bij de wagonnette, zodat de menner altijd half gedraait moet rijden.

Afmetingen.
Bruto- maten: L X B X H: 200cm X 165cm X 170cm
Spoorbreedte: 144cm
Breedte wielband: 5cm
Diameter: 129cm

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen