Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Stootkar kolentransport

Stootkar kolentransport, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV1983-1802
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentHandelsvoertuigen
Hoofdgroep2-wielige voertuigen
Subgroepstookar
TypologieStootkar kolentransport

Beschrijving

OpbouwMet de hand geduwd, tweewielig (14 spaken, 7 velgen) ongeveerd voertuig. Een onderstel met een ijzeren as. Berriestel (2 berriebomen, 6 scheien) vast verbonden met handbomen. Houten steun (H-steun). Een laadvlak met 2 afneembare zijleren en 2 zijleesten.
De kleurstelling van deze kar is grijs met grijze wielen.

Een handkar is een met de hand voortbewogen, doorgaans lichtgewicht, tweewielig gebruiksvoertuig. Men onderscheid twee hoofdtypes: de stootkar en de trekkar.
Dit type handkar wordt een stootkar genoemd en wordt hoofdzakelijk voortbewogen door met de hand het voertuig te duwen, al dan niet met de hulp van een trekhond. Kenmerkend voor de stootkar zijn twee doorlopende berriebomen of handbomen. De opbouw kon sterk verschillen en was meestal aangepast aan de noden van de gebruiker. De stootkar werd veel gebruikt door kleine zelfstandige ambachtslui, zoals de timmerman, metselaar, schilder of loodgieter die er hun materiaal mee vervoerden. Daarnaast werd deze handkar voor allerhande klein transport gebruikt.
Kort na 1950 won de tweewielige trekkar met een stalen frame op luchtbanden aan populariteit. De handkarren met houten wielen bleven wel in gebruik, soms zelfs tot in de jaren tachtig van de twintigste eeuw.
Deze stootkar is afkomstig van de Rijkskolonie van Merksplas, waar deze vermoedelijk voor het transport van kolen werd gebruikt.

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen