Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Scharensliep Jaak Mattijns

Scharensliep Jaak Mattijns, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV1972-2367
HerkomstBelgië
Bouwperiode1920
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentMobiele machines
Hoofdgroep2-wielige voertuigen
Subgroepscharensliep
TypologieScharensliep Jaak Mattijns

Afmetingen

Bruto lengte223 cm
Bruto breedte190 cm
Bruto hoogte169 cm
Spoorbreedte189 cm

Een scharensliep is een stootkar, specifiek ingericht voor het beroep van een scharenslijper. Kenmerkend is het grote houten vliegwiel, dat via een leren riem verbonden was met één of twee slijpstenen. De scharenslijper, ook wel scharensliep genaamd, dreef het werktuig tot in de twintigste eeuw vaak handmatig aan door op een pedaal te trappen. Later werd de kar vaak met een benzinemotor uitgerust. Klanten brachten niet alleen scharen en messen om te slijpen, maar ook koffiemolens, scheerapparaten en in de winter zelfs schaatsen. Sommige scharensliepen hadden daarnaast ook nog een klein handeltje in nieuwe scheermessen en scharen en herstelden soms ook paraplu’s en brillen.
Scharenslijpen was een zogenaamd ‘ambulant’ beroep, waardoor het veelal door zigeuners en andere woonwagenbewoners werd uitgeoefend. Wanneer de scharensliep in een dorp alle botte messen en scharen van zijn klanten weer had geslepen, was het werk daar voorlopig gedaan en vertrok hij naar het volgende oord. Veel scharenslijpers volgden jaarlijks dezelfde route, zodat zijn klanten konden rekenen op regelmaat en hij zichzelf altijd van werk voorzag. Ze hadden meestal afgebakende werkgebieden en concurreerden daardoor niet met elkaar. Slechts in grote steden had de scharensliep het hele jaar door werk, maar ook daar trok hij door de verschillende wijken om de aandacht van potentiële klanten te trekken.
In de naoorlogse jaren en onder invloed van een veranderende consumptiecultuur werd het steeds gebruikelijker iets nieuw te kopen wanneer het niet meer naar behoren werkte in plaats van het te laten repareren. De komst van onderhoudsvrij roestvrij staal, waar tegenwoordig bijna alle scharen en messen van gemaakt zijn, maakte de scharensliep vrijwel overbodig. Bovendien was de aanschaf van een nieuw product veel goedkoper geworden doordat alles op grote schaal geproduceerd werd. Een aantal scharensliepen hielden het tot in de jaren tachtig van de twintigste eeuw vol, maar moesten uiteindelijk ook het veld ruimen.
Deze scharensliep was eigendom van Jaak Mattijns, die met de stootkar in het havengebied van Antwerpen handel dreef.

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen