Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Hoogkar met voortrein

Hoogkar met voortrein, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV 1969-1970
BouwperiodeOnbekend
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentLand- en tuinbouwvoertuigen
Hoofdgroep2-wielige voertuigen
TypologieHoogkar met voortrein

Als wagen is de trein een hybridische verschijning. Hij bestaat uit een aardkar of een hoogkar, en een wielenvoorstel waarop de berries vastgemaakt worden. Op de berries ligt een bodemvlak dat het bodemvlak van de kar naar voor toe verlengt en de laadruimte aanzienlijk vergroot. Het voorstel bestaat uit kleine wielen, verbonden door een as en een opvallend hoog asblok waaraan de disselboom verbonden is. Hierop is de zogenaamde molen aangebracht. Op het bovendeel van de molen staan drie blokken, evenwijdig met het asblok, waarop de berries steunen. Het asblok en het bovenblok zijn met een spil aan elkaar verbonden waardoor het wielstel kan draaien. De wagen met trein werd voornamelijk gebruikt voor de oogst. Hij komt in de Belgische Kempen alleen voor in het uiterste noordwesten. Dit gebied sluit aan bij het westen van Noordbrabant waar dit voertuig tot de eerste helft van de 20ste eeuw in gebruik was.

Gebruik.
Een goedkope manier om van een kar een wagen te maken was het gebruik van een voortrein.
Een draaibaar vooronderstel met dwarsblok of rom werd onder de lamoenbomen geplaatst. Op de lamoenbomen werd een laadvloer geplaatst.
Het voortrein en dissel koste in 1930, 275 à 300 BEF.

Afmetingen.
Bruto- maten: L X B X H: 540cm X 207cm X 187cm
Spoorbreedte: grote wielen: 155cm
kleine wielen: 150cm
Breedte wielband: grote wielen: 9,4cm
kleine wielen: 8,6cm
Diameter: grote wielen: 152cm
kleine wielen: 89cm

Opmerkingen.
Restauratie 2002

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen