Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Hittenkar of traamkar

Hittenkar of traamkar, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV 1966-1802
BouwperiodeCirca 1890
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentHandelsvoertuigen
Hoofdgroep2-wielige voertuigen
Subgroephittenkar
TypologieHittenkar of traamkar

Afmetingen

Bruto lengte360 cm
Bruto breedte165 cm
Bruto hoogte200 cm
Spoorbreedte161 cm

Beschrijving

OpbouwGetrokken, tweewielig (14 spaken, 7 velgen) geveerd voertuig. Een onderstel met een ijzeren as en een driekwart raamveer (veerstroppen, veerhanden, kruisbeugels). Inspan (2 berriebomen) vast verbonden met kuip. Bovenbouw met een kuip met een open voorzijde met een spatscherm (instapgrepen, leidselrek, lantaarnhouders), 2 vaste gesloten zijleren en een scharnierend achterbord (neerklapbaar). 2 ijzeren steunen (achter), 2 treden (voor) en een trekknuppel. Huifhoepels met huif (montage aan binnenzijde van de bak). De kleurstelling van dit voertuig is roodbruin.

Een hittenkar of een traamkar is een getrokken tweewielige geveerde kar voor licht vracht- en personen vervoer. Op de grens tussen Nederland en Vlaanderen wordt voor dit type voertuig zowel de term ‘hittenkar’ als ‘traamkar’ gebruikt. De zogenaamde hittenkar werd vanaf het einde van de negentiende eeuw binnen diverse sectoren gebruikt voor het transport van allerhande goederen. Het gebruik van lichte tweewielige vrachtkarren, die constructief sterk afweken van de aardkar of de hoogkar, kwam niet overal binnen het boerenbedrijf voor. Voor zover bekend won de hittenkar pas tegen het einde van de negentiende eeuw in bepaalde streken in Nederland aan populariteit. Op de centrale zandgronden stapten veel boeren over op dit voertuig vanwege de uitbreiding van de melkproductie. Ook op de Noord-Brabantse zandgronden werden geveerde hittenkarren gebruikt om met producten naar de markt te gaan. In Vlaanderen, waaronder in de Zwinstreek, werd de zogenaamde ‘traamkar’ gebruikt, die typologisch op de hittenkar leek en doorgaans met een huif overspannen kon worden.
Deze traamkar gelijkt sterk op een charrette. Het voertuig was eigendom van de heer van Aert, een veehouder uit de Nationalestraat in Antwerpen. Vanaf het einde van negentiende eeuw gebruikte hij deze traamkar voor de verkoop van melk huis aan huis.

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen