Zoekopdracht
Segment





Aantal wielen




Locatie van bewaring

Driewielkar, klein

Driewielkar, klein, Karrenmuseum Essen

Classificatie

RegistratienummerV 2010-0005
Bouwperiodeonbekend
Locatie van bewaringKarrenmuseum

Typologering

SegmentLand- en tuinbouwvoertuigen
Hoofdgroep3-wielige voertuigen
TypologieDriewielkar, klein

Betreft een aardkar waarvan men de berries vervangen heeft door een draaimolen met één wiel en hierboven een schoot geplaatst heeft. De draagbalken dragen de karbak. De kar bevat geen achterschoot. De laadbak bestaat uit twee zijborden (type a), gesteund door 4 rongen. De rongen werden bevestigd volgens type c. De karbak heeft een voor- en achterbord (type d1). Aan de binnenzijde is het raamwerk betimmerd met planken. De inhoud kan vergroot worden door het plaatsen van 'biedeuren'. Bovenaan, aan de bovenregels van zowel voor- en achterbord zijn voor de bevestiging hiervan metalen beugels voorzien (type a).
Om de lading te storten kan ze omgekipt worden. De draagbomen van het laadbord werden buiten tegen de draagbomen van de bak met een spil bevestigd waarrond zij kunnen draaien. Om te beletten dat de karbak tijdens de rit zou opslaan of onder het gewicht van de lading zou kantelen, worden de bak op zijn plaats gehouden door een ketting en een pin op het voorbord (type e).
De kar heeft twee wielen met een diameter van 114 centimeter en zijn voorzien van vetassen met moer en contermoer (type c) in een muilband (type c) en één wiel met diameter 64 centimeter. De grote wielen hebben 6 velgen en 12 spaken en hebben een zichtbare kromte. Het kleine wiel heeft 5 velgen en 10 spaken met eveneens een zichtbare kromte. De twee achterste wielen worden verbonden door een metalen as, gevat in een houten asdam. Deze kar werd van een rem voorzien, welke niet kon gemist worden in het heuvelachtige Pajottenland.

Materialen en afwerking.
De houten onderdelen vertonen sporen van een blauwe verflaag. De metalen onderdelen hebben geen zichtbare sporen van een afwerkingslaag.

Gebruik.
De driewielkar gebruikte men als het land zeer nat was (drie steunpunten in plaats van twee) en ook voor drachtige merries die moeilijk tussen de berries konden.
Laadvermogen 1500kg.
Voor deze kar spande men 1 of 2 paarden.
De laadbak kan worden weggenomen en in de plaats kan een aalvat gezet worden.

Het Karrenmuseum is een Erkend Museum in Vlaanderen