Mobiele kiosk

Bouwperiode30-jun-1925

Objectnaammuziektent
TitelMobiele kiosk

OpbouwGetrokken, vierwielig (vooraan: 10 spaken, 5 velgen; achteraan: 12 spaken, 6 velgen) geveerd voertuig en een tweewielige (12 spaken, 6 velgen) geveerde aanhanger met mast en paraplu.
BeschrijvingEen muziektent, beter bekend als een kiosk, is een constructie met een verhoogd platform waarop een band of orkest kan spelen.
Een muziektent werd vaak overkapt als deze buiten, op een centrale plaats in het dorp of de stad werd opgesteld. Het platform werd meestal gebruikt voor muziekuitvoeringen, maak kon ook voor andere doeleinden worden ingezet, zoals het opdragen van een openluchtmis of als een tribune voor politieke partijen. Aanvankelijk bouwde men verplaatsbare, houten kiosken. Vanaf het begin van twintigste verschenen steeds meer vaste gietijzeren constructies, die overigens zeer functioneel waren.
Deze muziektent is afkomstig uit Merksem en werd in 1925 gebouwd door Benoit Joseph Bredford. De kiosk werd gemonteerd op een wagen en was daardoor makkelijk verplaatsbaar. Eens de bestemming was bereikt, klapten de zijwanden van de wagen open en werd de vloer van het podium gevormd. De mast werd omhoog getakeld en de grote paraplu opengevouwen. Het geheel werd afgewerkt met een trap en panelen langs de zijkanten die tevens fungeerden als een balustrade van het podium.